Зміст
Сьогодні відстежити всі статті та тези, які публікуються навіть за якоюсь вузькою темою, досить складно. Це пов’язано з великою кількістю різних журналів та високою періодичністю їх випуску (деякі журнали видаються щомісяця). Лише у наукометричній базі Скопус міститься понад 20 тисяч різних видань, що вже говорити про “рядові” журнали категорії “Б”, так добре відомі в Україні. Але вченим важливо бути “в тренді” і своєчасно реагувати на публікації колег за своєю “темою”. Тим, хто публікує статті, теж хочеться, щоб їхню роботу помітили, а не вона просто залишилася в тіні і про неї не дізналися.
Ключові слова, які подаються у статті, покликані забезпечити пошук статті у базах цитування (WOS, Scopus та інших) та роблять наукову працю видимою для інших вчених у тій чи іншій сфері. Пошукова система працює таким чином, що, показуючи схожі статті, вона виводить із тіні публікації її читачам, які мають інтерес до тієї чи іншої наукової проблематики. Це сприяє збільшенню кола осіб, які ознайомляться з роботою, та підвищення рівня цитованості. Ключові фрази покликані допомогти редакції журналу визначити актуальність статті та проаналізувати її відповідність до профілю видання.
Ключові слова – це фрази, які можуть дати потенційному читачеві уявлення про те, що міститься у тексті статті. Вони можуть стати базою для короткого опису наукової роботи.
Де взяти ключові слова?
Ключові слова є смисловим змістом тексту. Вони мають показати суть, ядро наукової статті. Особливо важливо відповідально ставитися до формування ключових запитів авторам, статті яких у повній версії доступні за підпискою. Якщо ключі обмежити лише загальними фразами або прописати “заради галочки”, є ризик того, що читача стаття не зацікавить (а не всі пошукові системи можуть виконувати пошук по всьому документу, якщо текст прихований платною підпискою).
Шукати ключі для наукової роботи слід у тексті. Найкраще дотримуватися такого алгоритму:
- орієнтація на тему роботи. Проблема дослідження є першим ключем наукової статті. Тут варто відзначити, що орієнтуватися на сам заголовок не варто – система і так його побачить, так що дублі ні до чого;
- використання заголовків розділів, підрозділів тощо. Це можуть бути терміни та поняття, які описують мету, розкривають предмет дослідження;
- визначення частотних слів із тексту роботи;
- аналіз слів, які мають високе смислове навантаження.
Слова-кандидати в ключові слова рекомендується звірити з загальноприйнятим словником, існуючим списком або стандартом індексування, який застосовується в певній області. Йдеться про такі джерела, як GeoRef, PsycInfo та інші.
Внаслідок такого відбору має сформуватися кілька списків ключових слів, а саме:
- опорні ключові слова. Ця група покликана загалом позначити галузь наукового дослідження. Їх згадувати у списку варто, однак у невеликій кількості. На групу з 10-12 ключових слів буде достатньо включити 2-3 слова з цього списку;
- смислові ключі. Цей список містить слова, які розкривають об’єкт статті;
- концептуальні ключі – вони мають характеризувати предмет дослідження, і навіть методологію.
Точність ключових слів збільшує ймовірність того, що статтю прочитають зацікавлені особи і, можливо, стаття буде процитована в інших наукових публікаціях.
Орієнтири для вибору ключових фраз
Саме список ключових слів відповідає за те, як пошукова система видаватиме статтю людям, які шукають публікації за схожою тематикою. Завдання автора статті полягає в тому, щоб передбачити, як саме будуть сформульовані запити людей. Щоб підвищити ефективність роботи ключів необхідно навчитися оперувати такими інструментами для формування списку ключів наукової статті, як:
- Генератор;
- Google підказки (дає унікальні підказки – для отримання списку необхідно ввести термін із роботи або її назву);
- Google Search (перевірка топових ключів);
- Monkey Learn;
- Word Cloud Generator та інші.
Також варто подивитися Вікіпедію по потрібній темі (звідти можна також почерпнути для себе важливі аспекти на тему дослідження).
Але найкраще включити фантазію. На даному етапі необхідно відповісти самому собі на питання “Які запити будуть вводити люди, щоб ознайомитися з темою, що їх цікавить?”, “Як людям простіше буде знайти саме мою статтю?”, “А які запити вводив(ла) би я, якби мені потрібна була ця інформація?”, “Чи хтось шукатиме статті за цим словом чи словосполученням?”.
Щоб “потрапити до яблучко” варто ознайомитися з ключами, які вже були використані у роботах інших учених з такої самої теми
Поради щодо вибору ключових слів
Зазвичай окремі ключові слова не дають можливість читачеві до кінця зрозуміти, чи цікава стаття для нього, виняток становлять лише вузькоспеціалізовані терміни. І те, якщо йдеться про платну версію, то навряд чи хтось зважиться сплатити за доступ. В ідеалі:
- Ключові фрази не повинні бути надто довгими (невисокий ризик збігу), однак мають максимально розкривати тему. Рекомендується використовувати ключові фрази, що складаються з 2-3 слів. Це, по суті, золота середина, в якій і шанс збігу великий, і в той же час сама фраза досить вузько характеризуватиме напрямок дослідження.
- Варто добре “перешерстити” свій словниковий запас і максимально урізноманітнити мову. Використання синонімів для формування ключів показує дуже хороший результат практично. Максимальна кількість синонімів дозволить більшій кількості читачів знайти статтю.
- Рекомендується використовувати загальноприйняті абревіатури та скорочення. Для більшої ефективності варто записати ключ і зі скороченням, і розгорнутою формою. При цьому слід бути дуже уважними, адже деякі скорочення використовуються в різних галузях знань, саме тому слід прописувати так званий під ключовий текст.
Чого варто уникати при складанні списку ключових слів?
Збір ключів та їх правильне формування спрямовані на те, щоб допомогти автору заявити про себе на рівні країни або за її межами. Щоб уникнути проблеми неефективності ключів, слід дотримуватися таких рекомендацій:
- Не можна використовувати загальні поняття, такі як дисципліни або спеціальності. Занадто широкий діапазон не дозволить вийти на свою аудиторію, тому є дуже великий ризик опинитися в тіні.
- Вузькоспеціалізовані терміни – хороші, проте лише у тому випадку, якщо у ключових запитах є й більш загальні поняття.
- Професійний сленг – те, чого варто уникати.
- При написанні назв організацій та інших слів не варто використовувати лапки, іноді боти не можуть розпізнати ключі через них. Це правило діє навіть у тому випадку, якщо термін, який використовується у статті, є спірним, несерйозним або абстрактним.
- Не використовуйте ключі, у яких є коми. Пошукові запити реагують на них як на роздільники, у зв’язку з чим ефективність падає.
- Продумуючи ключі варто розуміти, що все, що знаходиться між комами – окрема смислова одиниця. Використання займенників є неприпустимим.
- При написанні слів слід використовувати однину і називний відмінок. Це правило в основному використовується для того, щоб при перекладі англійською мовою не виникало жодних труднощів й іноземною мовою все також добре працювало.
- Рекомендується використовувати нижній регістр для написання слів.
- Щоб «працювали» всі ключові фрази, які прописані у списку, слід уникати крапок у кінці списку. Пошукові боти часто не сприймають слова, написані в такому форматі, і можуть не бачити останній ключ у списку. Чи варто ризикувати?
- Не слід забувати, що пошук у наукових статтях та ключі в них працюють так само, як і звичайні тексти на сайтах інтернет-магазинів та різних торгових майданчиків, це означає те, що ключі мають бути рівномірно розподілені за текстом статті. Однак логікою і стилістикою викладу жертвувати не варто. Йдеться по те, що ключові слова не мають бути відірваними від тексту, вони мають гармонійно виглядати у роботі.
Перед тим, як надіслати статтю до журналу, варто переконатися в релевантності ключів. Під релевантністю варто розуміти рівень відповідності, знайденого (статей) тому, що ми дійсно хотіли знайти.
Щоб перевірити релевантність ключів, необхідно просто ввести якийсь ключ і подивитися, що видасть система по ньому. Якщо це буде список статей за схожою тематикою – значить все гаразд, якщо результатом пошуку будуть статті за іншими спеціальностями або ж їх не буде зовсім – значить варто ще попрацювати над списком ключів.
Ключові слова – це, звичайно, не найважливіша частина наукової статті, але правильно підібрані ключові слова – запорука того, що статтю побачать інші вчені, кількість цитування зросте й індексація буде прозорою.
Якщо раптом на шляху до мрії виникнуть якісь труднощі, то завжди можна звернутися до компанії “Аспірантура”. Чуйні співробітники компанії із задоволенням проконсультують з усіх питань та запропонують оптимальний вихід із будь-якої ситуації. Наука – це далеко не завжди легко і цікаво, і часом без допомоги професіоналів просто не обійтися.
Залишились питання?
Залиште ваш відгук